Patolojik Kıskançlık Nedir? Othello Sendromu Belirtileri ve Tedavisi

Patolojik-kiskanclik-othello-sendromu-nedir-belirtileri-ve-tedavisi

Patolojik Kıskançlık (Othello Sendromu) Nedir?

Kıskançlık romantik ilişkilerde sıklıkla görülür. Herkesin hayatının belli dönemlerinde ortaya çıkan bir duygudur. Kıskançlık gerçek bir durumdur yokluğundan söz edilemez. Fakat sağlıksız ve kontrol edilemez duruma geldiğinde sorun oluşturur. İkili ilişkilerde kıskançlık sevgi göstergesi olarak algılanabilir bu nedenle hoşgörü ile karşılanabilir. Ancak mantığa uygun düzeyde olmayan kıskançlık mutlaka zarar verir. Çoğunlukla partneri ya da eşi aşırı derecede kıskanma olarak bilinen psikotik bozukluktur.

Erotik kıskançlık, patolojik kıskançlık, morbid kıskançlık, sanrılı kıskançlık, Othello psikozu gibi isimlerle adlandırılır. Patolojik kıskaçlık dozunda olmayan kıskançlıktır. Eşin yada partnerin kendisini aldattığını düşünüp sanrısal olarak da bu inanca kapılmasıyla görülen psikiyatrik bir durumdur. Bu sanrılar o kadar güçlüdür ki kişi şiddete başvurur. Otelle sendromu kişilik bozuklukları, psikotik bozukluklar, alkol ve madde bağımlılığıyla ilişkilidir. Kişilerin düşünceleri bazen doğru olabilir ya da tamamen kurgudur. Eşini takip etmek, dışarı çıkmasını engellemek, camdan bakmasını engellemek, giydiklerine karışmak, arkadaşlarıyla görüşmesine hatta arkadaşlarına karışmak aldatılmaya karşı aldıkları en sık görülen tedbirlerdir. Erkeklerde daha çok görülür.

Patolojik Kıskançlık Othello Sendromu Nedir?

Patolojik kıskançlık (Othello Sendromu) Nedenleri Nelerdir?

Sendromun nedeni tam olarak bilinememektedir. Fakat sendromun ortaya çıkmasını etkileyen faktörler vardır. Şizofreni, inme, beyin tümörü, endokrin bozukluklar, anksiyete, çocukluk travmaları, aile sorunları, madde ve alkol bağımlılıkları, bağlanma bozukluğu Othello sendromuna neden olabilir. Son yıllarda yapılan araştırmalara göre Othello sendromu sıklıkla sağ frontal lob disfonksiyonu olan hastalarda görülmüştür. Alkol kullanımı süreci ve şiddetini hızlandırır, madde kullanımı ise takıntı ve sanrılı düşünceleri arttırır.

Patolojik kıskançlık (Othello Sendromu) Belirtileri Nelerdir?

Belirtiler arasında en çok obsesif kıskançlık vardır. Partnerinin kendisini aldatması fikrine inanıp aşırı derece kaygı duyarlar. Sanrı şeklinde ortaya çıkar ve bu şekilde devam etmesi sonucu ilişki tartışmalı, güvensiz, kontrol edici ve artan çaresizlik hissi yaşatır. Partneri sürekli takip ve taciz eder. Sosyal medya hesaplarına ulaşmaya çalışıp kimlerle konuştuğunu kontrol etmek ister. Partnerin eşyalarını karıştırır. Eve hapsetmeye, davranışlarını kontrol etmeye ve arkadaşlarıyla görüşmesini engellemeye çalışır.  Kıskançlık sonucu oluşan sanrıların aksi kanıtlansa dahi bunu kabul etmez ve kendi düşüncelerini mantıksız bulmaz. Partner ilişkiyi bitirmek isterse takıntılı başka davranışlar ortaya çıkar. Sözlü ve fiziksel şiddet uygulamaya başlar. Kadın cinayetleri çoğunlukla bu sebeple işleniyor. Partnerinin ilişkiyi bitirme sebebinin sevgisizlik olduğunu düşünmez, aldattığı için ayrılmak istediğini düşünür. İntihar ve kendine zarar verme girişimlerinde bulunabilir.

Patolojik kıskançlık (Othello Sendromu) Tedavisi Nasıldır?

Kıskançlık sanrıları olması durumunda psikolojik destek ve uzman tedavisi şarttır. Birey çevresine ve kendine zarar vermeye meyillidir. Bu nedenle hasta ihmal edilmeden ailesi ve yakın çevresi tarafından uzman hekime başvurmalıdır. Tedavi şekli ve süresi hastalığın derecesine bağlı olarak değişmektedir. Kişinin öncelikle sendroma sebep olan psikiyatrik durum değerlendirilir. Tedavide genellikle antidepresan ve antipsikotik ilaçlar kullanılır. İlaç tedavisi yanında davranış, bireysel, bilişsel, çift ve aile terapileri yapılabilir. Hastanın sanrıları giderilip hayatı ve dünyayı gerçekçi görmesi sağlanır.