Alice Harikalar Diyarında Sendromu Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

Todd Sendromu veya Dismetropsi olarak da bilinen Alice Harikalar Diyarında Sendromu nöropsikolojik bir sendromdur ve algıda bozulmaya neden olur. Gözlerle beyin arasındaki sinyallerin doğru veya tam çalışmamasından kaynaklandığı bilinmektedir. Lewis Carrol’un romanından ismini alan sendrom ilk olarak 1950’li yıllarda Dr. Jhon Todd tarafından incelenmiştir. Hastalar mikropsi (nesneleri olduğundan daha küçük) veya makropsi (nesneleri olduğundan daha büyük) veya pelopsi (daha yakın) veya teleopsi (daha uzak) gibi görsel algıda bozulmalar yaşayabilirler. Görülen bulguların başında bireyin uzuvlarında farklılıklar görmesi gelir. Devasa ayaklar, minicik eller vb. Bozulma sadece görme duyusu değil başka duyularda da meydana gelebilir.  Bireyler deneyimledikleri bu değişimlerin gerçek olmadığının bilincindedir. Gerçek ile aralarındaki bağlantı tamamen kopmasa da birey hayatını akut şekilde ciddi anlamda etkileyebilir.

Alice Harikalar Diyarında Sendromunun nedeni tam olarak bilinememektedir. Bildirilen nedenler arasında enfeksiyon (özellikle Epstein Barr virüsü ile), migren, epilepsi, depresyon, toksik ve ateşli deliryum yer alır. Bu sendrom genellikle çocukluk çağı ve ergenlik döneminde görülmeye başlar. 20’li yaşlara doğru belirtiler azalır. Nadiren yetişkinlerde de görülebilir.

Alice Harikalar Diyarında Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Belirtiler kişiden kişiye değişiklik göstermektedir. İlk belirtisi her şeyi orantısız görmedir. Hastalar aynaya baktığında kendi elleri, ayakları ve kafalarını çok büyük görmektedirler. Kendi vücudunu olduğundan çok büyük ve orantısız görme, baş dönmesi, baş ağrısı, hareketlerde asimetri, kulak çınlaması, el ve ayaklarda karıncalanma ve zaman kavramı yoktur. Zaman kavramı bozulduğu için bazen çok hızlı ilerleyen zaman bazen ise aşırı yavaş ilerlemektedir. Zaman kavramındaki bozulma sürat belirsizliğine de neden olur. Cisimlerin şekli ve renginde değişiklik görülmektedir. Üç boyutlu nesneler iki boyutlu algılanabilmektedir. Farklı cisimlerin büyüklüklerini de yanlış algılamaktadırlar. Dokunma duyusunda bozulmalar yaşanmaktadır. Üzerinde yürüdükleri yolun yumuşak olduğunu düşünebilmektedirler. Dokunarak bir eşyanın ne olduğunu anlamada yanılmaktadırlar. Belirtiler çoğunlukla gece uykuya dalarken görülmektedir.

Alice Harikalar Diyarında Sendromu Teşhis ve Tedavisi

Alice Harikalar Diyarında Sendromunun teşhisine yardımcı olacak bir test henüz yoktur. Hastalıklarda eleme yapılarak teşhis konmaktadır. Bunun için bazı testler yapılmaktadır. Bu testler Elektroensefalografi(EEG), Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG) ve kan testleridir. Bu testler sonucunda tanı konulabilmektedir.

Az bilinen bir sendrom olduğu için bilinen bir tedavisi yoktur. Bu sendromda erken tanıda yapılabilecek bazı tedaviler mevcuttur. Bu tedaviler belirtilerin görülmesini azaltabilir. Tedaviler migren tedavisine benzemektedir. Doktor reçetesi ile antidepresanlar, antikonvülzanlar, beta blokerleri ve kalsiyum kanal blokerleri kullanılmaktadır. Ayrıca migren diyeti de yapılmaktadır. Bu sendroma sahip bireyler, aynı belirtileri yaşayan diğer bireyler ile görüşmeleri ve yalnız olmadıklarını hissetmeleri tedaviyi olumlu yönde etkilemektedir.  Alice Harikalar Diyarında Sendromuna sahip bireyler dünyanın her yerinden benzer belirtileri yaşayan insanlarla görüşmek için sanal ortamda destek grupları oluşturmuşlardır.