Depresyon Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Depresyon, tedavisi mümkün olan psikolojik rahatsızlıklardan birisidir. Ancak tedavisi kişiden kişiye değişen bir rahatsızlıktır. Oldukça zorlu bir süreci olan depresyonun tedavisinde başarılı olabilmek için en önemli nokta kişinin tedavi sürecinin nasıl işlediğini bilmesidir. Kişi tüm tedavi seçeneklerini bilmeli ve kendisine en uygun tedavi yöntemini seçmelidir.

Depresyon tedavilerinde en çok kullanılan yöntemler arasında antidepresan ilaçları ve psikoterapilerdir. Yapılacak tedavi çeşitlerinden hangisinin kişiye uygun olduğunu depresyonun belirtileri belirler. Depresyon belirtileri ağırsa kişiye hem ilaç tedavisi hem de psikoterapi uygulanmaktadır. Ancak depresyonda kalıcı çözüm için uygulanabilecek olan tedavi türü psikoterapilerdir. Son zamanlarda antidepresana olan ilgi artmaya başlamıştır. Kişiler artık en ufak bir bunalımda bile antidepresan kullanabilir bir duruma gelmiştir. Halbuki antidepresan ilaç ağır depresif durumlarda müdahale için önemlidir. Çünkü ilaç tedavisi depresyonu geçici olarak ortadan kaldırabilmektedir. Kalıcı çözüm için psikoterapi şarttır. Psikoterapiler uzun soluklu olup kişinin hissettiği olumsuz duygu ve düşünceler altında yatan nedenleri tespit edip kişinin bunları olumluya çevirebilmesi için baş edebilecek güç vermektedir. Kişi psikoterapilerde kendini tanımaya ve iç görü kazanmaya başlar. Bu nedenle depresyon tedavilerinde ilaç tedavisinden önce psikoterapilerin uygulanması daha çok etkili olacaktır.

Psikoterapi (Konuşma Terapisi)

Depresyonun orta düzeyde olması durumunda uygulanacak olan tedavi yöntemidir. Genel olarak 12 ile 20 hafta arası sürmektedir. Haftada bir ya da iki saat görüşme gerçekleştirilmektedir. Psikoterapilerde en çok uygulanan terapi yaklaşımları ise aşağıdaki gibidir;

• Bilişsel davranışçı terapi: Olumsuz düşünce kalıplarının yerine kişinin daha olumlu düşünceler üretmesine yardımcı olan terapi türüdür.
  • Kişilerarası terapi: İnsanların çevreleri ile kurdukları ilişki onların psikolojik sağlıklarını da etkilemektedir. Bu terapi türünde kişinin çevresine dair yapmış olduğu davranışların farkında olup bunları değiştirmeye çalışmaktadır.
  • Psikodinamik terapi: uzun soluklu terapi türlerinden biridir. Kişinin depresyona neden olan duygularının altında yatan ve gün yüzüne çıkmamış sebepleri ortaya koymaktadır.
  • EMDR: Travmatik olayları ortaya koyan bir terapi türüdür. Kişinin travmaları üzerinde durmaktadır.

Depresyon İlaçları ve Antidepresan Kullanımı

Ağır depresyon vakalarında tercih edilen tedavi türü ise antidepresan ilaçlardır. Anti depresan ilaçların etki süresi ise 15 ile 30 arasındadır. İlaçları aksatmadan bu süre zarfında kullanan kişiler ilaçların etkisini görecektir. Ancak ilaçların kalıcı bir etkisi yoktur. Kişi ilacı kullanmaya devam ettikçe kendini iyi hissedecektir. Fakat böyle bir durumda zamanla kişide ilaca bağlı olarak fiziksel bir bağımlılık oluşacaktır. Bu da kişinin ilaçtan koptuğu tekrar depresyona girme olasılığını artıracaktır. Genel olarak tavsiye edilen durum ise ilaç tedavisi yanı sıra psikoterapi de uygulamaktır. Kişinin hem ağır depresif belirtileri dizginlenmiş olur hem de psikoterapi sayesinde yavaş yavaş ilerleme kaydederek kalıcı bir çözüm elde edilmiş olur.