2. Psikoterapi

Cinsel Terapi Nedir?

Cinsel Terapi, cinsellik alanında özel eğitim almış psikiyatrisler, psikologlar, psikolojik danışmanlar tarafından uygulanan bir terapi alanıdır.

Cinsel terapi uygulamalarında cinsel olarak problem yaşayan kişilerden terapi esnasında fiziksel temasta bulunmaları beklenmez, terapi daha çok konuşma olarak devam eder ve problemlerin ana kaynağına inilmeye çalışılır.

İnsan yaşamının önemli bir bileşeni olan cinsellik alanında yapılan ilk araştırmalar ilk cinsel terapi uygulamaları 1960’lı yıllarda William Masters (1915- 2001) ve Virginia Johnson (1925-2013) tarafından, birden fazla cinsel problemin eğitim ve bazı özel masaj uygulamalarıyla kolaylıkla çözülebileceğini göstermeleriyle başladı. Günümüzde en çok karşılaşılan cinsel problemler; cinsel işlev bozuklukları, erken boşalma, vajinismus, orgazm bozuklukları, ağrılı cinsel ilişki, cinsel isteksizlik olarak sıralanabilir.

Cinsel terapistlerin en önemli amaçları bireyleri cinsellik alanında eğitmektir. Cinsel terapilerde uzman öncelikle cinsel problem yaşayan kişilere sorular sorarak problemin ana kaynağını öğrenmeye çalışır. Eğer yaşanan cinsel problemlerin ana nedeni fiziksel nedenlerden dolayı ise cinsel terapist hastayı üroloji ya da dahiliye gibi ilgili diğer sağlık alanlarına yönlendirmelidir.

En Sık Karşılaşılan Cinsel Sorunlar

• İstek Farklılıkları: Cinsel ilişki durumunda çiftlerin ne zaman cinsel birleşmenin ya da ne kadar sıklıkta cinsel birleşme gerçekleşeceği ile ilgili anlaşmazlık yaşaması oldukça fazla rastlanan bir durumdur. Cinsel terapiye gelen çiftlerde çoğunlukla erkeklerin kadınlardan daha çok cinsel birleşme beklentisi içinde oldukları görülürken cinsel terapi uzmanı hem erkek hem de kadın için kabul edilebilir bir yol ve sıklık bulunması konusunda yardımcı olmaktadır.
  • Ereksiyon (Sertleşme) Sorunları: Erkeklerin cinsel ilişki sırasında gerekli ereksiyonu olamama olarak ifade edilen sertleşme sorunlarında son zamanlarda her ne kadar cinsel isteklerinin artırılması için ortaya çıkan ilaçların kullanımı artsa da asıl altta yatan psikolojik nedenlerin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Bu problemin tedavi süreçlerinde ise cinsel terapi konusunda uzman bir psikolog desteği almanın tedavi başarısını önemli ölçüde arttırdığı görülmektedir.
  • Ağrılı Cinsel İlişki: Kadınların cinsel ilişki sürecinde vajina bölgesinde yaşanan sancıların bölge çevresindeki kist, enfeksiyon, sistit gibi bedensel nedenlerden dolayı olabileceği gibi yoğun endişe, olumsuz düşünceler, geçmişte yaşanan travma anıları, yanlış öğrenilmiş cinsel konular gibi psikolojik sebepler de bu probleme yol açabilmektedir.
  • Vajinismus: Kadınların bedensel olarak gözle görülür bir sorunu olmadığı halde pelvik kaslarının kasılması sebebiyle ilişkiye girilememesi veya ağrılı ilişki yaşaması durumu olarak adlandırılan vajinismus problemi aslında cinsel problemler içinde psikoterapi çalışmalarıyla çözülebilen en kolay problemlerden biridir. Özellikle cinsellik konularında yanlış öğrenilen bilgiler sebebiyle korku, kaygı, endişe yaşamakta olan kadınlarda çoğunlukla görülen vajinismus tedavisinde cinsellik alanında uzman psikologların hastalarının yaşadıkları gereksiz korku ve kaygıları iyi bir eğitim yoluyla çözüme kavuşturulabilir.