Çocuklarda DEHB (Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu)

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olarak tanımlanabilen bu hastalık, dikkatsizlik veya hiperaktivitenin getirdiği problemleri kapsamaktadır. DEHB teşhisi koyabilmek için görülen belirtilerin çocuğun yaşına uygun olmaması gerekmektedir. Bu hastalık çocuklarda olduğu gibi gençlerde ve erişkinlerde de yaygın olarak görülmektedir. DEHB bozukluğuna sahip olan bireyler dikkat gerektiren ve iletişim gerektiren işlerde genelde başarısız olmaktadırlar.

DEHB yaygın olarak görülen bir rahatsızlıktır ve üç farklı türü bulunmaktadır. Bunlar Kombine DEHB, Dikkatsiz DEHB, Hiperaktif dürtücü DEHB olarak adlandırılabilir.

İlginizi Çekebilir: Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Nedir?

Çocuklarda DEHB Teşhisinde Yaşanan Sorunlar

Bir çocuğa DEHB teşhisi koyabilmek için bu hastalığın belirtilerini, 7  yaşından önce sergilemiş olmalıdır. Ayrıca bu belirtiler tek bir yerde değil pek çok yerde sergilenmek zorundadır. Yani çocuk sadece evde DEHB belirtilerini gösteriyorsa, bu hastalığa sahip olduğu anlamına gelmez. Tüm bunlara ek olarak çocukta DEHB olduğunu kanıtlamak için evde veya sosyal çevrede işlevselliğini engellediğine dair net belirtiler olmalıdır.

çocuklarda dehb

Bir Çocuğa DEHB Teşhisi Koyabilmek İçin Var Olması Gereken Belirtiler

Hiperaktivite ( Aşırı Hareketlilik)

Çocuklar her zaman yetişkinlere gör daha hareketli ve canlıdır. Ancak bu durumun DEHB olarak teşhis edilebilmesi için, çocuğun yaşıtlarından çok daha aşırı hareketli olması gerekmektedir.

• Genelikle elleri ve ayakları sürekli hareket halindedir, sabit bir halde duramaz.
  • Uzun süre oturamaz bundan rahatsızlık duyar.
  • Genellikle sakin bir şekilde gerçekleştirilen oyun ve aktivitelerde başarısızdırlar.
  • Genellikle çok konuşurlar.

Sürekli aceleci davranma, istediği şeye hemen sahip olma isteği, düşünmeden hızlı bir şekilde yanıt vermeye kalkışması, sık sık başkalarının sözünü kesme DEHB’de yaygın görülen belirtilerdir.

DEHB Çocuklarda En Yaygın Görülen Belirtiler

Öğrenme Bozukluğu

Dikkat Eksikliği ve hiperaktivite sorunu yaşayan çocuklarda genellikle odaklanma zorluğu görülür. Sınıfta veya bir derste odaklanması ve öğrenmesi gereken şeye yeterince odaklanamaz ve yeterince iyi düşünemez. Öğretmenin yazı ödevi vermesi durumunda bu ödevi çok geç tamamlaması, kitap okurken yaşıtlarından çok daha yavaş okuma, ders notlarının ortalamanın altında kalması, DEHB’nin en yaygın görülen belirtilerindendir.

Manik Depresif Bozukluk

DEHB sorunu yaşayan pek çok çocuk DEHB’ye ek olarak manik depresif bir ruh hali içindedirler. Manik depresif bozukluğa sahip olan çocuklar, genelde havanının durumuna mevsime veya gece gündüze karşı aşırı hassasiyet duyarlar. Geceleri üzgün gündüzleri sevinçli, kışın üzgün, yazın sevinçli olabilirler veya bunların tam tersi de olabilir. Bu belirtiler kişinin DEHB bozukluğuna sahip olduğunun en net kanıtlarından biridir.

Davranışsal Bozukluk

Yine DEHB problemi yaşayan pek çok çocukta yaygın olarak görülen bir problemdir. Bu bozukluğa sahip olan çocuklar, karşı cinse, hayvanlara  ve bitkilere ailesine veya arkadaşlarına karşı aşırı acımasız ve merhametsiz davranabilirler. Karşı cinsi zorla cinsel ilişkiye zorlayabilir veya bir hayvanı öldürmek veya zarar vermek için saldırgan bir tutum sergileyebilmektedirler. Aynı şekilde bu bozukluğa sahip olan bireyler, herhangi birine kızıp onun eşyasına veya malına zarar verebilir.

Bu belirtilerin biri veya çoğuna sahip bir çocuğunuz var ise DEHB Tedavisi yazımızı okuyun ve muhakkak bir DEHB uzmanı ile görüşünüz.