2. Psikoterapi

Hipnoterapi

Hipnoterapi nedir?

Hipnoterapi, hipnoz yöntemiyle yapılan bir terapi yaklaşımıdır. Ruh sağılığı alanında bir psikoterapi yaklaşımı olarak kabul görmektedir. İngiltere’de 1953, Amerika’da 1958 yılında psikoterapi yöntemleri arasında yerini almıştır. Türkiye’de ise sağlık bakanlığı onay vermesi durumunda tedavi yöntemi olarak kullanılmaktadır.

Hipnoz ile Hipnoterapi aynı şey midir?

Hipnoz, bir kişiyi ya da topluluğu sözlerle, bakışlarla, telkinlerle ve buna benzer yöntemlerle etki altına almaktır. Bu durumda kişilerin tüm dikkatleri belli noktalara yoğunlaşması sağlanmaktadır. Böylece kişilerin bilinçaltılar aktif hale gelmektedir. Bazen gün içinde farkına varmadan hipnoz durumu yaşarız. Araba ile giderken dalgınlık yaşamamız ve yolculuğun nasıl geçtiğini hatırlamadığımız anlar gibi. Özellikle oyuncakları ile oynayan çocukların seslendiğinizde sizi duymaması çocuğun hipnoz hali yaşaması ile açıklanır. Hipnoterapi ise psikolojik rahatsızlıkların tedavisinde kullanılan bir yaklaşımdır.

Her insan Hipnoz olabilir mi?

Televizyonda reklamları seyrederken, siyasi bir liderin konuşmalarını dinlerken, bir film izlerken hipnotik etki alanına gireriz. Dış dünyaya kendimizi kapatırız. Sadece yaptığımız işe odaklanmamız aynı hipnozdaki telkinlerle odaklanmaya benzemektedir. Ben hipnoz olamam diyen insanlar bile hayatlarının bir parçası olarak hipnotik deneyimler yaşamaktadır. Bu nedenle hipnoz hayatımızın doğal bir parçasıdır. Hipnoterapi ortamında hipnoterapist desteği ile insanın bilinçaltı tekrar açığa çıkarması ve kişiye bunların tanıdık gelmesi bu yüzdendir.

Hipnoterapi uyku hali midir?

Hipnoterapi uyku hali olarak tanımlanamaz. Bilinçli bir hipnoz olarak tanımlayabiliriz. Çünkü hipnoterapi de kişiyi hipnoz altına alındığında kişinin bilinçli olması gerekir. Kişinin tüm dikkati en üst düzeyde yoğunlaştığında trans hali oluşmaktadır. Böylece kişi telkinlere açık bir duruma gelir. Tabi her insanın hipnoterapiden etkilenme düzeyi farklı olabilmektedir. Bu daha çok uygulanan tekniklere göre değişmektedir. Hipnotik durumun en alt düzeyinde kişilerde bir gevşeme hali oluşmaktadır. Kişi burada kendisine söylenen şeyleri hatırlar. Fakat hipnotik etki alanının derin olduğu zamanlarda kişinin bilincinin kapanması kaçınılmazdır. Böyle bir durumda kişinin bilincini kapanır ve bilinç altı aktif duruma geçer. Kişiler seans esnasında kendisine söylenen konuşmaları ve telkinleri seans bittikten sonra hatırlayamaz.

Hipnozdan çıkamama durumu olabilir mi?

Hipnozdan çıkamama gibi bir durum söz konusu olamaz. Hipnoterapist seansı bitirmeden ortamdan ayrılsa bile kişi bir zaman sonra kendisi hipnoz kurtulur ve günlük hayatına devam eder.

Hipnoz halindeyken beyin nasıl etkilenir?

Bilinçli beyin eleştirel, analitik, problem çözme yollarını bilen bir yapıdadır. Bu nedenle bilinçli bir beyin hipnotik etkilere direnç gösterebilir. Karasızlığa neden olabilir ve harekete geçmeyi zorlaştırabilir. Hipnoterapi ile kişinin bu bilinç düzeyi kapanır yerini bilinçaltı almaya başlar. Bilinçaltı ise telkin almaya daha çabuk hazır hale gelmektedir. Hipnoterapi gören insanlar terapistin desteğini ve rehberliğini her daim hissetmek zorundadırlar. Hipnoterapistin yönlendirmesi nedeniyle söylenilen telkinleri kabullenmek ve birçok şeyi yerine getirmek anlamına gelir.

Hipnozda kontrolümü kaybedip, istemediğim şeyleri yapar mıyım, istemeden sırlarımı verir miyim?

Hipnoterapist sınırsız bir güce sahip değildir. Hipnoz olan bir kişi istemediği bir şeyi söylemez ya da yapmaz. Kişi kendi inanç ve ahlaki değerlerine ters düşecek bir durumla karşı karşıya gelmez. Medyada yer alan ve bazı kişilerin hipnoz altında yaptığı tuhaf davranışlar tıbbi hipnoterapi ile uzaktan yakından bir ilişkisi yoktur. Medyada yer alan böyle tablolar tamamen ilgi çekmek için yapılan sahne gösterilerinden başka bir şey değildir.

Hipnozun tehlikesi ve zararı var mıdır?

Ne seans esnasında ne de seans sonrasında hiçbir tehlike söz konusu değildir. Seans esnasında ya da sonrasında kişinin kan basıncı, kan şekeri, dolaşım sistemi, solunum sistemi gibi önemli hayati fonksiyonlar olumsuz etkilenmemektedir. Hipnoterapi psikolojik ilaçlar ve diğer psikoterapi yöntemlerine göre en güvenli tedavi yaklaşımlarından biridir.

Hipnozun etkisi kalıcı mıdır?

Hipnozun bıraktığı etki direk beyinle alakalı olduğu için kalıcı etkilere neden olmaktadır. Örnek olarak rejime girmek, diyet yapmak gibi kelimeler bilinçaltı tarafından hoş karşılanmıyor diyelim. Çünkü bilinçaltında yemek yeme hoş karşılaşılan bir durumdur. Bu durumda kişinin neden çok fazla yemek yediği bilinçaltında bir yerlerde gizlidir. Kontrolsüz yemek yemenin altında yatan duygusal ve ruhsal ihtiyaçlarınız bilinçaltında ortaya çıkmaktadır. Kaygı, suçluluk, stres, gerginlik, öfke gibi olumsuz duygular aşırı yemek yemeye neden olabilmektedir.

Hipnoterapi ortalama kaç seans sürer?

Hipnoterapinin kaç seansta yapılacağı çözülmesi gereken probleme, ortama, çevre etkisine, kullanılan telkinlere, hipnoterapist ile kurulan olumlu ilişkiye ve kişilik özelliklerinize bakılarak belirlenir. İlk seanslarda haftada 2 ya da 3 kere hipnoza başlanması gerekir. İlerleyen süreçlerde bu süreler genişletilebilir.

Psikolojik sorunlarda Hipnoterapiye yönlendirilecek durumlar: